Gå direkt till sidans innehåll

Cykeltrafikutveckling

Nyckeltal SE. 4.4. 2

Fastighets- och gatukontoret i Malmö ansvarar för stadens cykelvägar. Trafikmängderna i Malmö mäts, på ett flertal platser, varje år och samlas i Fastighets- och gatukontorets trafikdatabas. Uppgifter på cykeltrafikens utveckling har hämtats därifrån.

Cykeltrafikens och befolkningens utveckling i Malmö

Rad-id Mätområde Datum Värde (Index)

0

Befolkning

2003

100

1

Befolkning

2004

100,738

2

Befolkning

2005

101,535

3

Befolkning

2006

103,396

4

Befolkning

2007

105,102

5

Befolkning

2008

107,248

6

Befolkning

2009

110,008

7

Befolkning

2010

111,899

8

Befolkning

2011

113,349

9

Befolkning

2012

115,191

10

Befolkning

2013

117,151

11

Befolkning

2014

119,065

12

Befolkning

2015

120,737

13

Befolkning

2016

122,953

14

Befolkning

2017

124,876

15

Befolkning

2018

127,002

16

Befolkning

2019

128,819

17

Befolkning

2020

130,235

18

Befolkning

2021

131,657

19

Befolkning

2022

133,763

20

Befolkning

2023

135,543

Datakälla: Malmö stad

Kommentar

Under år 2023 minskade cykeltrafiken i de centrala delarna, jämfört med år 2022 men det var ändå en ökning jämfört med år 2020 och 2021. Den lägre utvecklingstakten dessa två år är antagligen ett resultat av coronapendemin. Mellan år 2003 och 2019 ökade cykeltrafiken i centrala Malmö med nästan 90 procent medan befolkningen under samma tid ökade med 29 procent. I början av den redovisade tidsperioden följdes cykel- och befolkningsökningen åt men efter år 2007 utvecklades cykeltrafiken i en snabbare takt.

Cykelflödena mäts varje år i cykelvägnätet. Cykeltrafikräkningar i två gatusnitt i centrala Malmö har studerats för att ge en samlad bild av cykeltrafikutvecklingen. Cykeltrafiken och befolkningen år 2003 har fått indexet 100 så att förändringen och skillnaden ska synas tydligare.

Senast uppdaterad: 2024-04-29